ONDERNEMERS
ONDERONSJE: VDM
GLASKUNST

Blog 01-08-2022

In het ‘Ondernemers Onderonsje’ gaan we in gesprek met diverse enthousiaste ondernemers. We zoomen in op hun passie voor ondernemen en waarom zij een aanvulling zijn op Het Johannink. Wat maakt hun winkelconcept zo bijzonder? En hoe dragen zij bij aan de leefbaarheid van Ootmarsum? Dit keer spraken we Jaap en Bep van der Moere, oprichters van VDM Glaskunst v.o.f.

In het ‘Ondernemers Onderonsje’ gaan we in gesprek met diverse enthousiaste ondernemers. We zoomen in op hun passie voor ondernemen en waarom zij een aanvulling zijn op Het Johannink. Wat maakt hun winkelconcept zo bijzonder? En hoe dragen zij bij aan de leefbaarheid van Ootmarsum? Dit keer spraken we Jaap en Bep van der Moere, oprichters van VDM Glaskunst v.o.f.

Jaap en Bep van der Moere hebben in de 22 jaar dat het echtpaar samen is een gedeelde liefde ontwikkeld voor een tweetal bijzondere producten. Namelijk geblazen glaskunst en elandleer. Beide producten zijn afkomstig uit hun geliefde Scandinavië. Maar hoe is de hobby van het sparen uitgegroeid tot een handel? “De fascinatie voor glaskunst was er al jaren. De verkoop ervan startte in 2008, vlak nadat we allebei met pensioen gingen. In de 20 jaar die hieraan voorafgingen, kwamen we regelmatig in Scandinavië, op zoek naar de mooiste glaskunstwerken voor onze eigen collectie. Maar we voelden al vrij snel dat het sparen voor onszelf niet genoeg was. We wilden de schoonheid van glaskunst delen.”

Glaskunst voor iedereen 

Het echtpaar besloot onderzoek te doen naar de behoefte van dit type product bij de Nederlandse consument. “Die hadden er wel oren naar!”, vertelt Jaap. “Met name in Ootmarsum is glaskunst zeer geliefd. Het kunststadje staat er immers om bekend. Met die gedachten in het achterhoofd, besloten we in 2016 onze eerste pop-upstore te openen.” In de periode die volgde trokken Jaap en Bep van pand naar pand in Ootmarsum met hun pop-up. Tot zich dit jaar de kans voordeed om in een echte pop-upstore plaats te nemen, namelijk die van Het Johannink. “Het is grappig om te zien dat we het idee van een pop-upstore al jaren geleden hadden, maar nooit in een echte pop-upruimte hebben gezeten. Dankzij de ruimte in Het Johannink kunnen we onze prachtige producten op de juiste manier tentoonstellen.”

Verschil moet er wezen

Jaap en Bep willen met hun verblijf in de pop-upstore de Twentenaar kennis laten maken met de meest bijzondere vorm van glaskunst, namelijk geblazen glas. “Veel glaskunst om ons heen is gefused glas. Dit is een techniek waarbij stukken of repen glas gekleurd glas worden samengevoegd door ze te versmelten. Bij geblazen glas wordt de vorm van het glas gecreëerd door te blazen aan een pijp. Op die manier kun je allerlei bijzondere vormen glaskunst maken. Dit is ook meteen ons onderscheidend vermogen, want deze techniek zie je nauwelijks in Ootmarsum en omstreken. Dat krijgen we ook te horen van de inwoners. We hopen hiermee een welkome aanvulling te zijn op het winkelaanbod in Ootmarsum.”

Nog meer Scandinavische kwaliteit

Maar in de winkel van Jaap en Bep vind je niet alleen de meest prachtige glaskunst. Tripjes naar Scandinavië zorgden ook voor een liefde voor elandleer. Jaap: “Het is een bijzondere vorm van leer doordat het ontzettend soepel is en nauwelijks slijt. Doordat het leer afkomstig is uit Lapland en de Lappen het zelf ook bewerken en dragen, wisten we dat we een kwalitatief product in handen hadden. In ons hoofd koppelden we dit direct aan een potentiële markt: de oldtimers-fanaten. Voor hen is zo’n luxe vorm van leer een echte uitkomst. Het leer kan namelijk tegen vrijwel elke vorm van neerslag. Daarnaast is het een ademend natuurproduct waardoor de isolatiewaarde niet terugloopt. Inmiddels hebben we al flink wat tevreden klanten gesproken over het leer. Een bevestiging dat we in 2008 de juist keuze hebben gemaakt.”

Uitbreiding van het assortiment

En het stopt niet bij glaskunst en elandleer. Inmiddels verkopen ze ook sieraden van geblazen glasparels uit Murano (Venetië) en zijn er voorzichtige toekomstplannen voor producten van kurk. “Een aantal jaar geleden waren we in Portugal en kwamen hier in aanraking met kurk. Het is net als elandleer een natuurlijk product en daarom mogelijk interessant voor de Nederlandse markt. Maar ondanks dat de consument meer behoefte heeft aan duurzame producten merkten we dat de markt er nog niet klaar voor was. Vandaar dat we het voor nu nog even laten rusten. Maar we sluiten de kans niet uit om hier ooit nog mooie producten mee te maken. Je weet het met ons maar nooit!”

===

Heb jij een superleuk winkelconcept op de plank liggen, maar weet je nog niet goed hoe je dit aan de man brengt? Kom het dan eens uitproberen in onze pop-upstore! Neem voor meer informatie contact op met eigenaresse Hanneke Velthuis via +31 6 29 50 80 62 of mail naar info@hetjohannink.nl